تعاریف و اصطلاحات

طول زیرسازی اجرا شده
 

كلیه عملیات اجرایی لازم بمنظور آماده سازی بستر جهت اجرای بالاست و روسازی، شامل عملیات خاكبرداری و خاكریزی و اجرای ابنیه فنی (تونل و پل).

طول ریلکذاری اجرا شده
 

مراحل اجرای بالاست، نصب تراورس و ریلگذاری، زیركوبی، جوشكاری، رلواژ و تنظیم نهایی خط.

مساحت ساختمان های ایستگاهی احداث شده
 

مساحت ساختمان های ایستگاه های راه آهن احداث شده در طول سال

اهداف اجرایی سال 1398

0

کیلومتر ریلگذاری

0

زیرسازی

0

متر مربع ساختمان

  • کد طرح : 1303015004
  • استان : سیستان و بلوچستان
  • کد طرح : 1303015006
  • استان : خراسان رضوی
  • کد طرح : 1303015001
  • استان : اردبیل
نقشه خطوط ریلی
مهمترین دلایل و ضرورت‏های توسعه راه‌آهن در ایران

حجم بالای ترافیك در بسیاری از محورهای برون‌شهری و حومه‌ای كشور

اندك بودن شبكه خطوط راه‌آهن ایران نسبت به جمعیت و وسعت كشور

سهم بسیار اندك راه‌آهن از ترابری باری و مسافری برون‌شهری

وضعیت ناهنجار سوانح جاده‌ای و تحمیل خسارات وحشتناك به جامعه

شدت مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و مصرف یارانه برای اتلاف سوخت (فراتر از كل بودجه عمرانی كشور)

استقبال عامه مردم از خدمات مسافرتی راه‌آهن بعلت ایمنی و رفاه آن

 

ضرورت‏های توسعه راه آهن ایران از دیدگاه بین المللی

  • قرار گرفتن در قلب خاورمیانه كه چهارراه قاره‌هاست
  • لزوم اتصال كشورهای همسایه به شبكه راه‌آهن كشور (آذربایجان، افغانستان و عراق).
  • دارا بودن مرزهای وسیع با آسیای میانه، قفقاز، عراق و شبه‌قاره هند
  • داشتن حدود 3000 كیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب با دسترسی به آبهای آزاد
  • خلیج فارس از مهمترین مراكز تجاری و پرتردد مناطق دریائی جهان می‌باشد
  • داشتن بنادر فعال، متعدد و بزرگ در جنوب و شمال
  • ثبات حاكم بر كشور و عبور كریدورهای بین المللی از ایران
  • گستردگی شبكه حمل و نقل ریلی در كشورهای همسایه (غیر از افغانستان).
  • اقتصادی بودن راه‌آهن برای حمل بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی (بار انبوه و مسیر طولانی).

مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل و نقل

  • افزایش حمل‌ونقل ترانزیتی و بین‌المللی.
  • سازگاری با محیط زیست از طریق كاهش شدت مصرف انرژی در حمل و نقل
  • افزایش ایمنی و كاهش وقوع تصادفات در حمل و نقل
  • افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی
  • آمایش سرزمین و همبستگی اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف
  • تمركز روی موجه‌ترین طرح‌های توسعه زیربنایی حمل‌ونقل
  • کاهش وابستگی به کشورهای خارجی با استفاده حداکثر از توان فنی و مهندسی داخلی
  • افزایش سرمایه‌گذاری غیردولتی (داخلی و خارجی).
  • ترویج نظام کارآمد و به روز مدیریت پروژه و اعمال مهندسی ارزش
 
 
اهمیت اولویت بندی طرح ها
 
  • اجرای هر طرح راه‌آهن جزء زیرساخت توسعه منطقه‌ای است و بسترمناسبی برای توسعه صنعتی، معدنی و تجاری ایجاد می‌كند.
  • طرح‌های توسعه راه‌آهن در ساختار شبكه ترابری كشور اهمیت دارند.
  • سالانه بیش از بیست تریلیون ریال برای توسعه راه‌آهن مصرف می‌شود.
  • اهمیت انتخاب مناسب طرح‌های توسعه راه‌آهن
  • و در سیاست‌های كلی بخش حمل‌ونقل بر این موضوع تاكید شده است
  • یك مدل تصمیم‌گیری برای این منظور در طرح جامع حمل و نقل كشور طراحی شده است
  • افزایش اثربخشی اعتبارات توسعه راه‌آهن
  • جهت‌گیری صحیح در توسعه كشور
  • برنامه‌ریزی مناسب بخش حمل‌ونقل
 
 
 
پتانسیل حمل‌ونقل ریلی در صرفه‌جویی سوخت
 
  • حمل‌ هر تن-كیلومتر بار در راه‌آهن نسبت به جاده حدود 25 سی‌سی صرفه‌جویی سوخت در پی دارد
  • اگر قیمت فروش بین‌المللی نفت حدود 60 دلار بر بشكه منظور شود
  • قیمت قابل فروش گازوئیل حدود 45 سنت بر لیتر برآورد می‌شود
  • بنابراین با جذب هر میلیارد تن-كیلومتر بار به راه‌آهن 9.25 میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت
  • بهره‌وری خطوط از نظر باری بطور میانگین حدود 2.1 میلیون تن-كیلومتر بازای هر كیلومتر خط بوده است (در سال 1396)
  • با مفروضات فوق، با اجرای هر صد كیلومتر راه‌آهن جدید، زیربنایی برای سالانه 2.4 میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت ایجاد می‌شود.
 
 
 
اهمیت ترانزیت در اقتصاد مقاومتی
 
  • درآمدزائی و كمك به اقتصاد كشور
  • ارتقاء روابط اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی و در نتیجه بهبود امنیت و اقتدار سیاسی و اقتصادی
  • ارزآوری و كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی
  • ایجاد اشتغال و تحكیم امنیت ملی
  • آمایش سرزمین و توسعه مناطق مرزی